MAISON D'IDÉE Prague

Keď obalový design nie je (len) o grafike

Jednou z najťažších vecí pri obalovom dizajne je zosúladenie designu s obalovým materiálom, tlačovými možnosťami a cieľovou skupinou. Nie každý obal môže vyzerať luxusne, nie každý obal má možnosti v sebe niesť prvky luxusu (zlatá, strieborná farba, metalické pantone farby, laky, emboss a pod). Využiť povrchové úpravy a byť zabalený v tom najkrajšom balení nie je však vždy produktívne. Rovnako však lacnejší obalový materiál nie je výhovorkou pre zlý design.

Najprv domáca úloha – potom design

Pred samotným designovaním (a to platí rovnako pre zadávateľov, ako aj pre grafikov/ agentúry) si zistite, aké sú vôbec  vaše možnosti – možno design vôbec netreba.

Ak predávate produkty s nízkou maržou a rozpočet vám dovoľuje len najlacnejšiu tlač (napr. flexo, biela + CMYK), ešte to neznamená, že design nemusí vyzerať dobre. Častokrát narážame na situáciu, kedy sa grafici a klienti snažia stoj čo stoj využiť všetkých možností tlače, dostať na obal čo najviac prvkov v nádeji, že tým dosiahnu najväčšiu možnú “prémiovosť“ obalu. Výrobcovia sa stoj čo stoj snažia na obal natlačiť stovky kľúčových výhod, ktoré iba odvedú pozornosť od toho, čo si vlastne kupujeme.  Veci musia byť v prvom rade pekné, čistéjednoduché. Najprv vás musí zákazník jasne zbadať, potom si už „výhody“ nájde sám. A povedzme si otvorene – výhody sa majú komunikovať najmä v kampani, samotný obal na to nestačí.
Možností, ako pracovať s lacnejšou tlačou alebo obalovým materiálom a pristupovať k designu je hneď niekoľko:

Pripomínam, že vyššie uvedené informácie sa týkajú najmä riešení, ktoré nemajú možnosti drahších, kvalitnejších tlačových strojov.

„Svätá trojica obalov:
– tlačiari/produkční
– dizajnéri
– zadávatelia.“

Ak na to máte, neznamená to, že to treba využiť


Rovnaký problém však nastáva aj na opačnej strane. Máme produkt, kde je marža dostatočné vysoká, a preto chceme využiť všetky možné povrchové úpravy materiálu, ktoré môžeme – UV, matné/ lesklé lamino, ražbu, metalické pantone farby, pantone farby, najdrahší papier s priznaným povrchom a podobne. Ani v tomto prípade nie je šťastné kombinovať všetky prvky. Ak to neustrážite, môže finálne dielo pôsobiť, ako dievča čo sa prvýkrát maľuje a rozhodne sa na seba vysypať celú zásobu šminiek.  Znova je na mieste poradiť sa s tlačiarňami a produkciou.

Pozrite sa napríklad na obaly na šperky. Drvivá väčšina z nich má na kvalitnom obale osadené len logo. Myslíte si, že takto to vedeli odprezentovať grafici na počítači? Celý obal je postavený na správnom výbere materiálu, vonkajšej a vnútornej povrchovej úprave, jednoduchej konštrukcii a zväčša len jemnej úprave loga v podobe ražby alebo embossu.

Dobrá príprava materiálu, konštrukcií a komunikácia s tlačiarmi dokážu odkryť možnosti, o ktorých ste nemuseli ani vedieť- napr. že viete meniť farbu viečka alebo sleevu, prípadne ak uberiete farbu alebo trošku lepšie prekreslíte konštrukciu- dokážete ušetriť na odpade, využiť čo najviac vstupov a pri produktoch s malou obrátkou využiť jednu rolu papiera na design štyroch a nie jedného produktu. Odobraním farby pod 50% tlačenej plochy a priznaním materiálu dokážete ísť na polovicu rozpočtu a mnohé iné veci.

Investujte do vzoriek – obrázok si nechytíte, počítač sa neleskne, reliéf cítite rukami

Nie je naším zámerom týmto všetkým hovoriť niečo proti grafikom, dizajnérom, DTP operátorom – vôbec, práve naopak. Chceme sa ich týmto tiež trochu zastať a pomôcť im, pretože mnohí (najmä tí obaloví, najsamlepší, naši 😊 ) tieto veci vedia. Pokiaľ však nepoznajú obmedzenia hneď na úvod, nemusia priniesť to najlepšie riešenie v rámci možností. No ak to vedia aj bez vzorky, vyladenia farieb a povrchových úprav, nemajú vám to ako predať. Aj ten najlepšie kalibrovaný monitor na svete dokáže urobiť len simuláciu. Dalo by sa to riešiť drahým 3D modelom, ale ani ten si vo finále nechytíte. Preto je dôležitá svätá trojica obalov – tlačiari/produkčnídizajnérizadávatelia.

Exit mobile version