MAISON D'IDÉE Prague

Ako vám môže pomôcť tlačová supervízia pre packaging?

blog jak vam muze pomoct tiskova supervize pro packaging

Ktorá technológia tlače bude v prípade konkrétneho obalového dizajnu najlepšia? Aký materiál pre danú tlač zvoliť? Bude efekt, ktorý sa vám páči, na obale fungovať? Vytlačí tlačiareň skutočne to, čo máme k dispozícii ako tlačové údaje? A za akých podmienok a za akú cenu? Oplatí sa taký packaging?

Zdá sa vám, že je to príliš veľa otázok, na ktoré hľadáte odpovede? Spojte sa s nami, radi vás prevedieme celým týmto procesom, ktorý v sebe prepája obalový dizajn, packaging a print. Poradiť vám môžeme ako s rozsiahlymi, tak s menšími tlačovými zákazkami.

Keď zistíme vaše predstavy a možnosti

Ideálnou variantou samozrejme je, keď technológia tlače je známa ešte predtým, než sa začne pracovať na grafike. Je dobré, keď máte už dopredu aspoň nejakú predstavu, koľko by sa malo tlačiť kusov, ako a kde bude obal použitý a aký by mal byť jeho efekt. Podľa týchto kritérií sa dá lepšie odporučiť konkrétna tlač, vybrať optimálna technológia tlače a prísť aj s odporúčaniami pre toho, kto bude pripravovať grafický dizajn obalu.

Pochopiteľne sa môže stať, že to už z nejakého dôvodu možné nie je, že celý proces packagingu je v behu a vy máte hotový obalový dizajn a potrebujete sa posunúť ďalej.

V tom prípade naša práca začne tým, že si vyžiadame vaše aktuálne dáta a zistíme vaše predstavy a možnosti. Verte, že už táto predtlačová príprava je aj u takej oblasti, akou je obalový dizajn, veľmi dôležitá, pretože môže odhaliť veľa prípadných problémov. Preto je dobré prepress nepodceniť a urobiť starostlivú analýzu a nachystať návrh riešenia pre tlač.

Častokrát sme sa v praxi u packagingu stretli s grafickým návrhom, ktorý síce na prvý pohľad na monitore počítača krásne vyzeral, ale bolo u neho zjavné, že sa dopredu nemyslelo na to, ako sa bude reálne tlačiť. Alebo grafický návrh vôbec nebral do úvahy materiál, s ktorým sa pre tento typ obalu pôvodne počítalo.

V tomto prípade pri prepresse u obalového dizajnu najprv upravíme dáta tak, aby čo najlepšie vyhovovala potrebám tlače a prispôsobíme ich vybranej technológii. Alebo odporučíme a pomôžeme vybrať materiál, ktorý by sa pre daný grafický návrh hodil lepšie.

Máme skúsenosti a vieme, kam sa obrátiť

Máme dlhoročné skúsenosti v obore, ako aj rad užitočných kontaktov. Vieme, kam sa obrátiť. A tým myslíme ako obalový dizajn, packaging, tak print. Vždy je fajn, keď ste v obraze, kde sú dobrí a na čo. Môžeme poradiť aj vo chvíli, keď je už naviazaná spolupráca s konkrétnou tlačiarňou, ste celkom spokojní s kvalitou tlače, ale občas máte pocit, že vytlačený obal úplne nezodpovedá tomu, čo ste videli od grafika na monitore vašeho počítača.

Koľkokrát to je o tom, že tvorca grafického návrhu skrátka len nepozná možnosti danej tlačiarne, urobí si svoju prácu tak, ako najlepšie vie, pošle ju klientovi a o zvyšok sa nestará. A klient potom grafický návrh iba prepošle tlačiarni a nechá ju, nech tá predvedie, čo dokáže. Tlačiareň si však grafický návrh upraví k obrazu svojmu, pošle ho späť klientovi, ktorého veľakrát ani o zmenách neinformuje (veď to sú len „kozmetické“ úpravy, „ešte by do toho špáral“ a „kto vie, či tomu vôbec rozumie“) a zárodok chýb či nedorozumenie je na svete.

Packagingová tlačová supervízia čiže Packaging Print Supervision

Preto vám ponúkame službu, ktorá sa vždy hodí – packagingová tlačová supervízia čiže Packaging Print Supervision. O čo ide? Packagingová tlačová supervízia vám pomôže v tom, že vám skrátka ubudnú zbytočné starosti. A opäť tým myslíme ako obalový dizajn, packaging, tak aj samotný print. Už nebudete musieť riešiť, ako sa grafický návrh zmenil potom, čo ho upravila tlačiareň, pitvať sa v každom detaile, hľadať, či je tam nejaký posun, ktorý môže mať výrazný vplyv na to, ako bude výsledný potlačený obal vyzerať. A verte, že u Packaging Print Supervision ide občas o také detaily, ktorých si oko bežného smrteľníka na prvý pohľad ani nemusí všimnúť.

blog jak vam muze pomoct tiskova supervize pro packaging

Packaging dizajn a tlačová supervízia pre zázvorové čaje Bercoff

„Tlmočník“ medzi grafickým dizajnérom a tlačiarom

Packagingová tlačová supervízia čiže Packaging Print Supervision vám zároveň zaistí, že budete mať k dispozícii „tlmočníka“ medzi grafickým dizajnérom a tlačiarom alebo technológom tlače. Vieme, že sa v praxi stáva, že vzájomná komunikácia týchto dvoch svetov občas úplne chýba a zodpovednosť sa necháva na klientovi, ktorý sa ale môže v zložitej problematike obalového dizajnu, packagingu a tlače ľahko stratiť.

Komunikácii spojenej s kontrolou tlačových dát sa pritom nevyhnete pri žiadnej tlačovej zákazke, kde hrá hlavnú rolu obalový dizajn. Tlačiareň totiž vždy musí upraviť dáta priamo pre konkrétnu tlač, a tak vám ich určite pošle na korektúru a bude po vás chcieť, aby ste sa vyjadrili, či sú za vás v poriadku alebo nie.

Ak využijete služby packagingovej tlačovej supervízie, vyriešime tento problém za vás. Pri Packaging Print Supervision budete mať k dispozícii odborníkov s dlhoročnými skúsenosťami, čo hneď uvidí, na čo si dať pozor, na čo sa prípadne dopýtať a zistí, či je všetko skutočne tak, ako má byť, a to ako u obalového dizajnu, packagingu, a printu.

Lenže ani keď sú zakomponované prípadné pripomienky a dáta od tlačiarne starostlivo skontrolované, nemusí byť ešte úplne vyhraté. Pred „ostrou“ tlačou odporúčame vykonať digitálny nátlačok. Ide o simuláciu tlače, ktorá môže veľa napovedať, ako všetko nakoniec bude vyzerať. Ale pozor, rozhodne nie je všespásna! Digitálny nátlačok totiž pracuje s inou technológiou ako klasická tlač, čo má vplyv napríklad na farby. Často je navyše použitý iný materiál alebo gramáž, a tak aj vydarený digitálny nátlačok neznamená, že už ďalej nie je packagingová tlačová supervízia potrebná. A máme pre vás jeden tip. Ak by ste chceli mať už v tejto fáze celého packagingového procesu konkrétnejšiu predstavu, ako bude vyzerať finálny výrobok, radi pre vás spracujeme mockup.

Packaging dizajn pre výživové doplnky, VENHEL s.r.o.

Čo môže odhaliť supervízia v tlačiarni?

Pri samotnej tlači sa môže objaviť veľa ďalších zádrhelou. Preto je dobré, keď packagingová tlačová supervízia pokračuje aj priamo v tlačiarni pri tlačovej produkcii. Práve tu je totiž možné „vyladiť“ posledné detaily tak, aby tlač dopadla k všeobecnej spokojnosti.

Pri dozore tlače je dôležitá kontrola farieb, či zodpovedajú vzorníku, prípadne, o akú odchýlku ide. Ak je výrazná, je dokonca možné nechať farby premiešať, čo sa reálne tiež čas od času deje. V krajnom prípade niekedy môže dôjsť až k zastaveniu tlače.

Packaging Print Supervision môže odhaliť aj to, že nie sú správne pripravené tlačové dosky a farby „nesedia“ vedľa seba tak, ako by mali byť. Súčasne je potrebné pri packagingovej tlačovej supervízii venovať zvýšenú pozornosť povrchovému spracovaniu a špeciálnym efektom, ktoré majú slúžiť k zatraktívneniu obalu za priaznivú cenu.

Aké sú najpoužívanejšie povrchové úpravy?

Základnou ochranou (skoro) každého papierového obalu je tlačový lak, ktorý chráni potlač obalu. Ale ak chcete niektorý prvok obalu zvýrazniť, nastupujú najrôznejšie povrchové spracovania.

Ak máte obalový dizajn s krásnou fotografiou, ktorú chcete zvýrazniť, môžete použiť zušľachtenie pomocou parciálneho UV laku nanášaného sieťotlačovou technológiou, ktorá umožnuje slabšiu ako aj poriadnu vrstvu laku.

Chcete, aby logo vašej značky vystupovalo z obalu? Potom je cestou embossing čiže reliéfna razba. Je možné zvoliť tiež debossing, tzn. razbu dovnútra.

Nevystačíte si s obyčajným bezfarebným UV lakom? Dajú sa vybrať dokonca glitterové laky, svietiaca farba alebo reliéfne 3D laky.

Možností povrchových úprav v packaging je naozaj veľa, ale všetko musí byť v súlade s grafickým dizajnom a dojmom, ktorý má obal vyvolať u zákazníka.

Obľúbené sú techniky horúcej a studenej razby, kedy je na materiál aplikovaná metalická fólia. V prípade použitia studenej razby je dokonca možné na fóliu i tlačiť, čo vytvára špeciálny metalický efekt. Existuje niekoľko stoviek odtieňov metalických fólií. Je vaša krabička na jedno krátkodobé použitie, alebo váš zákazník očakáva, že obal niečo vydrží? Potom je nutné na papierový obal aplikovať lamino, tenkú vrstvu fólie, ktorá obal spevní a často práve ešte zvýrazní ostatné povrchová spracovania. Vedeli ste, že je možné dokonca tlačiť priamo na metalické materiály?

Dnes už existujú digitálne technológie, ktoré umožňujú otestovať povrchové spracovanie bez vysokých jednorazových nákladov. Je tak napríklad možné aplikovať hrubú vrstvu parciálneho laku alebo metalické fólie, bez toho aby bolo nutné investovať do výroby štočkov. Pre väčšie série dávajú v packagingu väčší zmysel tradičné technológie, kde cena s vyšším nákladom klesá. Pre malé zákazky alebo testovacie série sa ale digitálne technológie oplatia.

Packaging dizajn pre limitovanú edíciu pramenitých vôd

S akými technológiami tlače pri packagingu najčastejšie pracujeme?

Zaujíma vás, aké technológie tlače najčastejšie pri packagingu využívame a aké s nimi máme skúsenosti?

Flexotlač predstavuje techniku ​​tlače z výšky, ktorá sa využíva hlavne pre potlač širokého spektra flexibilných materiálov, ako sú sáčky či zmrštiteľné sleevy, ale aj prepravné obaly, klopové krabice alebo prepravky. Výhodou flexotlači je pružná tlačová forma alebo možnosť tlače bez prerušenia, tzv. nekonečná tlač. Flexotlač sa hodí pre opakovanú tlač a velké množstvá. Pri tomto spôsobe tlače počítajte s vyššími jednorazovými vstupnými nákladmi. Môžete ale využiť naše know-how. Poradíme vám, ako sa dá s týmto možným úskalím flexotlače vysporiadať. Flexotlačové stroje ponúkajú väčšinou možnosť tlače 8 farieb, respektíve 7 farieb a lak.

Ofsetová tlač patrí do kategórie nepriamej tlače z plochy. Čo to znamená? V tomto prípade nedochádza k tlači priamo z tlačovej dosky, ale pomocou medzičlánku, tzv. prenosného valca. Ide o najpoužívanejší tlačovú techniku ​​na svete, ktorá si navyše dokáže dobre poradiť aj s jemnými detailmi. Ofsetová tlač je vhodná aj pre zložitejšie grafické predlohy, a to za relatívne nízke náklady. Pri ofsete je však potrebné počítať s rôznymi obmedzeniami. Medzi tie najzásadnejšie patrí možnosť využiť väčšinou iba päť základných farieb a lak. Výnimkou sú ale aj viacfarebné stroje.

Digitálna tlač je v poslednej dobe čím ďalej populárnejšia. Oproti predchádzajúcim tradičným technológiám má najväčšiu výhodu v tom, že je pri nej oveľa ľahšie tlačiť aj menšie náklady. Súčasne odpadajú výdavky na tlačové dosky. Digitálnu tlač odporúčame napríklad pre menšie výtlačky, či už to sú letáky, brožúry, vizitky a pre obaly nových výrobkov, ktoré ešte len prichádzajú na trh a nie ste u nich schopní odhadnúť potrebné množstvo.

Packaging dizajn a tlačová supervízia pre produktovú radu KLASIK

Dôraz na výber vhodného materiálu

Pri tlači je veľmi dôležitý tiež výber vhodného materiálu. Každý sa hodí na niečo a tiež to je pochopiteľne nutné brať pri tlači do úvahy. Vďaka mnohoročným skúsenostiam v packagingu a v printe sme schopní odporučiť, čo by sme preferovali, či posúdiť kvalitu navrhovaného materiálu. A to aj s ohľadom na jeho cenu.

Medzi najbežnejšie materiály, s ktorými v packagingu pri tlači pracujeme, patrí:

  • Papier: Ide o papiere s rôznou plošnou hmotnosťou (papier, kartón, lepenka). Pre najbežnejšie použitie v packagingu býva vhodná hladká lepenka GC alebo GZ s ohľadom na preferenciu zákazníka. Pre rôzne prepravné kartóny potom vlnitá lepenka rôznych vrstiev, na ktorú je kašírovaná natieraná lepenka s potlačou. Pre príbalové letáky používame bezdrevné papiere, prípadne obojstranne natierané.
  • Plast: Plastov je k dispozícii veľké množstvo (PET, BOPP, PE). Často sa jedná o viacvrstvové materiály s ohľadom na konkrétne použitie. Okrem plastov sa v nich môžu objaviť aj iné materiály, ako napríklad hliník a papier. V prípade potravinárskych obalov je totiž nutné reflektovať výrobok vnútri a jeho skladovanie, preto je nutné riešiť otázky bariéry voči napríklad slnečnému žiareniu, vlhkosti atď.

Existuje pochopiteľne obrovská kopa ďalších materiálov, ktoré je možné pri tlači využiť. Môžete sa na nás obrátiť aj s najrôznejšími špeciálnymi požiadavkami, ktoré sa budeme snažiť vyriešiť k vašej maximálnej spokojnosti.

Pri výbere materiálu je potrebné počítať tiež s tým, že nie vždy ho má tlačiareň k dispozícii hneď, skladom. Preto nie je vylúčené, že na niektoré druhy môžete čakať niekoľko týždňov či dokonca mesiacov. Rad tlačiarní si je však tejto situácie dobre vedomí a snaží sa držať skladové zásoby. Aj v tomto prípade sme vám schopní poradiť, ako celú situáciu riešiť, či sa prípadne oplatí čakať na vybraný materiál alebo bude múdrejšie hľadať alternatívu.

Pomôže aj detailná znalosť trhu výrobcov obalov

V rozhodovaní, čo vám odporučiť, nám pomáha tiež detailná znalosť trhu výrobcov obalov. Sme s nimi v pravidelnom kontakte, porovnávame ich cenové ponuky a možnosti, neustále sledujeme moderné trendy, ktoré prináša obalový dizajn a packaging, zaujímajú nás novinky v odbore a máme chuť na sebe pracovať. Navyše nás to ešte k tomu všetkému baví. Zároveň sa neobmedzujeme len na Českú republiku a Slovensko, ale spolupracujeme s výrobcami obalov z celého sveta.

To isté platí aj v prípade tlače. Printovej zákazky realizujeme s tlačiarňami z rôznych kútov planéty.

Aký výrobok bude v danom obale?

Rozhodne je dobré vždy dopredu myslieť aj na to, aký výrobok bude v danom obale. To by ste mali mať na zreteli už od začiatku celého procesu packagingu, a to aj vo chvíli, keď premýšľate o tom, aký bude obalový dizajn. Ak vyrábate napríklad čokoládovú nátierku, zvolíte hnedý dizajn etikety a k tomu priehľadnu nádobu, nebude zrejme želaný efekt taký, aký ste zamýšľali. Preto by za všetkých okolností malo platiť, že obal má rešpektovať dizajn a ten zasa obsah, skrátka, aby v packagingu všetko spoločne pekne hralo dohromady.

Packaging dizajn a kompletná tlačová supervízia pre projekt BREADWAY

Packagingovú tlačovú supervíziu robíme u väčšiny zákaziek

Chceli by ste vedieť, u akých projektov sme packagingovú tlačovú supervíziu realizovali? Takúto službu robíme u väčšiny packagingových zákaziek našej agentúry.

Za všetky menujme spoluprácu so spoločnosťou Breadway. Našou úlohou bolo vytvoriť nové obaly pre všetky produkty vo variantoch zvlášť pre Lidl a Kaufland. Klientovi sme poskytli komplexný servis – od návrhu dizajnu až po odovzdanie hotového obalu. Jeho investície aj do poslednej etapy procesu packagingu sa mu vrátila vo forme 100% spokojnosti s finálnym výsledkom.

Klientovi sme pomohli nastaviť podmienky s tlačiarňou vrátane dodacích lehôt a držanie skladových zásob materiálu s ohľadom na objednávkové cykly. Na základe požiadavky klienta sme boli schopní priamo počas tlače zmeniť hlavnú druhovú Pantone farbu. Osobitný dôraz bol kladený na hlboko čiernu farbu, pretože, ako tlačiari dobre vedia, nie je čierna ako čierna.

Viac informácií o tomto packagingovom projekte s kompletnou tlačovou supervíziou

Realizovali sme tiež napríklad redizajn privátnych značiek reťazca Penny – Karlova Koruna a Crip Crop. Jednalo sa rádovo o desiatky SKU, u ktorých sme zabezpečovali tlačovú supervíziu priamo v tlačiarňach v Česku a v Poľsku. Jednalo sa o primárne a sekundárne obaly vrátane SRP (shelf ready pack).

Ukážku najrôznejších povrchových spracovaní v packagingu je možné vidieť v sete obalov pre pleťové masky Nanopharma. Ako materiál sme zvolili hladkú lepenku s potlačou priamymi farbami. Následne použili lamino pre spevnenie obalu a tiež pre dosiahnutie kontrastu s ďalším povrchovým spracovaním – horúcou razbou metalickými fóliami. Každý druh mal svoju farebnú fóliu a mix balenie dokonca 3 rôzne fólie. To znamenalo, že obal musel prejsť trikrát strojom pre aplikáciu fólie a bolo nutné dohliadať na napasovanie. Sme však presvedčení o tom, že výsledok stojí za to. Koniec koncov, posúďte sami!

Viac informácií o tomto packagingovom projekte s kompletnou tlačovou supervíziou

Exit mobile version