V našej branži sme najkomplikovanejším klientom my sami. Keď si navrhujeme vlastné kampane či už pre MAISON D’IDÉE Prague alebo MAISON DIGITAL, promo, inzeráty, tu sa „dosekáme“ paradoxne najviac. Častokrát sa nevieme rozhodnúť, ako veci chceme a niekedy si vravíme, že by sme si mali najať konkurenciu nech to vyrieši za nás. O to viac však rozumiem klientom a najmä malým, stredným alebo rodinným podnikom, kde sa tieto rozhodnutia prijímajú dennodenne.
Jednou z prvých vecí, ktorú potrebujeme pri našich projektoch riešiť, je jasné komunikovanie značky, benefitov, služby, vytváranie asociácie s produktom, emócie atď. O tejto problematike nájdete nespočetné množstvo postov a blogov. Najhoršie však je, že sa to vždy rieši intuitívne alebo diskusiou medzi klientom a agentúrou a pár zamestnancami. Problémom týchto diskusií je, že nedokážu dať komplexnejší pohľad na vec alebo nezvládnu vychytať isté malichernosti trhu. Tu by mal akejkoľvek diskusii o smerovaní značky predchádzať prieskum trhu. Až potom je jasno v tom, ako budovať značku, ako tvoriť obalový design a kde ho predávať.
Pýtajte sa všetkých, no neverte nikomu
Pekne si to vieme uviesť na príklade jednej reštaurácie, ktorá mala malú návštevnosť napriek tomu, že kvalitou jedla a cenou boli jednoznačný „no-brainer“. Stačilo sa zahrať jeden deň na turistu v meste a opýtať sa ľudí či to miesto poznajú… že mi ho odporučil známy a či nemám informácie o tom, ako sa tam varí. Z desiatok opýtaných ľudí sa dozviete absurdné informácie, no pár z nich sa opakuje. V tomto prípade to boli zaujímavé odpovede typu:
- Je to predražené
- Treba si rezervovať miesto, inak vás nepustia
- Vôbec netuším kde to je
Na poslednú otázku je jednoduchá odpoveď – zvýšiť brand awareness vo vlastnom meste. Musia Vás poznať lokálni ľudia, taxikári, podnikatelia a najmä vaša cieľovka, ktorou sú v tomto prípade všetci, čo si občas chcú zájsť na niečo lepšie za rozumnú cenu. Na naše počudovanie – v celku dobre zafungoval billboard ale keďže nie veľmi radi prispievame vizuálnemu smogu, preferovali sme digitálnu kampaň a zber dát z newslettra.
Čo však s prvou a druhou odpoveďou? Vzdelávajte. Aj táto reštaurácia robí obedové menu za výbornú cenu, len o ňom zatiaľ nikoho neinformovala. „Ľudia nevedia“ je azda najčastejšia výhovorka. Čo to znamená? Znamená to to, že ich o tom treba informovať. Niekedy je to najúčinnejšie podať „po lopate“, rezerváciu viete tiež vykomunikovať. Tieto úkony stačí robiť úplne jednoducho cez sociálne siete, facebook, instagram (aj stories), remarketingom na správnych miestach.
Aby sme vás však neodradili, dostalo sa nám aj mnoho pozitívnych odpovedí. Balzamom na dušu bolo to, keď sme zistili, že každý, kto už podnik navštívil, bol nadšený a posielal nás správnym smerom.
„Konzumenti sa tvária sofistikovanejší ako v skutočnosti sú.“
Dôležité je vedieť, koho sa opýtať
Všetky prieskumy majú svoje odchýlky. Preto je potrebné zamyslieť sa, aké otázky budeme klásť a najmä čo chceme vedieť. Tiež je vhodné, aby otázka dávala priestor vyjadriť sa, no nenaznačovala smer, akým by mali smerovať jeho odpovede.
Keď sa opýtate ľudí, či si radi priplatia za kvalitu, takmer každý odpovie, že áno. Mohli by ste mať potom pocit, že všetci nakupujú len kvalitu, no potom sa pozriete do nákupných košíkov v reťazcoch a vidíte tam tovar typu „férová kvalita, za férovú cenu“. Lepšie smerovaná otázka by bola: „čo najčastejšie nakupuješ?“ A ďalej prezistiť: „prečo?“ Alebo „čo sa ti najviac páči?“
To isté platí pri dizajne. Nepýtajte sa ľudí či sa im páči jedno alebo druhé. Zrazu každý bude veci upravovať podľa seba, lebo môže. Opýtajte sa tých, čo vaše výrobky alebo výrobky vašej konkurencie kupujú – prečo ich kupujú? A z toho môžete vyvodiť záver. Tu už je vhodné radiť sa s designérom, prečo použiť niektoré farby v tom ktorom segmente. Aj tu však treba feedback trošku filtrovať.
Konzumenti sa tvária byť sofistikovanejší než v skutočnosti sú. Povedzme si úprimne, že málokto sa prizná k tomu, že niečo kupuje kvôli cene. (tu je dobré pýtať sa na dôležitosť jednotlivých faktorov ako je napríklad design, cena, kľúčová výhoda, kvalita atď. O tom však inokedy).
Zistite si, aký robíte dojem vy aj konkurencia
V istom zmysle idete na rande a snažíte sa zistiť čo sa vašej protistrane najviac páči a ako vás vníma (asi preto moje randenie vyzerá ako výsluch – na zamyslenie). Musíte to však robiť s citom, aby ste naozaj dostali relevantné informácie. Vyšportované telo máme radi všetci, no niekedy to vyhráme humorom (čo platí v grafickom dizajne dvojnásobne). Niekedy sa však spojíte na spoločnom odpore. To isté platí pri designe. Musíte ešte zistiť, čo sa klientom nepáči resp. prečo si nekupujú konkurenciu.
Ak pripravujete brief na kreatívne zadanie, webdesign, obalový design alebo zmenu identity, radi pomôžeme už v začiatkoch.
Napíšte nám a prvá konzultácia je na nás.